Najdłuższy most morski na świecie
Most Hongkong-Zhuhai-Makau w Chinach to niezwykłe osiągnięcie współczesnych inżynierów. Najdłuższy most morski na świecie wywołał sensację nie tylko w Chinach, ale także na arenie międzynarodowej. Długość całej trasy wynosi 55 km, w tym 35 km nad wodą, 6,7 km w tunelu pod wodą i 13,3 km nad sztucznymi wyspami i lądem. Pan Yafeng Zhang jest dumny, że uczestniczył w tym wielkim projekcie. Jest technikiem serwisu terenowego w fischer w Chinach, który opracował rozwiązania mocujące dla spektakularnego mostu morskiego w delcie Rzeki Perłowej. „Zapamiętam ten projekt na zawsze” – mówi entuzjastycznie Zhang.
Globalne centrum innowacji w Greater Bay Area
Zhang wraz z rodziną mieszka w mieście Kanton – metropolii liczącej ponad dziesięć milionów mieszkańców. Miasto jest częścią Greater Bay Area (obszar utworzony w południowych Chinach, tworzący zintegrowane centrum gospodarcze i biznesowe, którego celem jest przyspieszenie wzrostu gospodarczego Chin). Rząd chiński chce, aby delta Rzeki Perłowej wraz z dwoma regionami administracyjnymi Hongkong i Makau, a także dziewięcioma innymi miastami rozwijały się razem, tworząc ogromny obszar inwestycji – porównywalny z Doliną Krzemową. Obszar ten ma odgrywać główną rolę w dalszym rozwoju kraju. Celem Chin jest stworzenie na tym obszarze nowoczesnych i konkurencyjnych systemów przemysłowych. Częścią tego planu są ambitne projekty infrastrukturalne, takie jak między innymi most Hongkong-Zhuhai-Makau. Most morski został otwarty w październiku 2018 roku i skraca czas podróży z Hongkongu do Zhuhai z około 4 godzin do około 30 minut.
Wyzwania techniczne przy budowie mostu Hongkong-Zhuhai-Makau
Firma fischer specjalizująca się w mocowaniach od wielu lat jest zaangażowana w ważne projekty w Chinach. Należą do nich na przykład: gmach rządowy w centrum Pekinu oraz ukończona w lipcu 2019 roku budowa największego na świecie lotniska cywilnego – Beijing Daxing Airport. „W połowie 2016 r. fischer został zaangażowany w projekt mostu Hongkong-Zhuhai-Makau”- podaje Zhang. Chodziło o najlepsze mocowania w budynkach administracyjnych i w garażach w porcie Zhuhai – położonym na jednej z czterech sztucznych wysp. „Od samego początku mieliśmy dużo problemów z uciążliwym klimatem i trudnościami terenowymi, a przed sobą niezwykłe wyzwania techniczne.” W delcie Rzeki Perłowej panuje klimat subtropikalny z wilgotnością powyżej 90 %. Dodatkowym czynnikiem opóźniającym pracę było ryzyko tajfunów i trzęsień ziemi, często występujących na tym terenie. Ponadto słona mgła morska unosi się nad zatoką w godzinach porannych i wieczornych, co zwiększa ryzyko korozji i wymaga odpowiednich mocowań w moście.
Produkty fischer najlepsze w trudnych warunkach
„Poleciliśmy wykonawcy mostu naszą szczególnie wydajną zaprawę na bazie żywicy epoksydowej FIS EM Plus 390 S do połączeń zbrojeniowych w konstrukcji garażów w porcie Zhuhai” – mówi Zhang. „Zaprawa wykazała swoją szczególną odporność na wilgoć, wahania temperatury i starzenie. Długotrwałe testy obciążeniowe, a także testy korozyjne dowiodły najwyższej jakości zaprawy. Ponadto przeprowadziliśmy testy na miejscu, aby udowodnić wytrzymałość FIS EM Plus 390 S w ekstremalnych warunkach delty Rzeki Perłowej”. Testy przekonały klienta. W tym projekcie ważna była także łatwa aplikacja zaprawy iniekcyjnej, do której nie są potrzebne żadne narzędzia. „Produkty fischer sprawdziły się na wymagającym placu budowy”- wyjaśnia Yafeng Zhang.
Kotwa podcinająca ZYKON FZA także została poddana testom na miejscu. Służyła do zamocowania podkonstrukcji kurtynowej, wentylowanej fasady budynku kontroli granicznej. Ampułki żywiczne RSB zostały użyte na zewnętrznych i wewnętrznych ścianach kilku budynków do mocowania ciężkich konstrukcji stalowych w betonie. „Zaprawę iniekcyjną, kotwy podcinające i ampułki żywiczne sprowadziliśmy z Niemiec.”- mówi Zhang.
Kompleksowe wsparcie techniczne i szkolenia na budowie
„Współpraca fischer z wykonawcą mostu była ścisła” – relacjonuje technik terenowy Zhang. „Nie tylko pomogliśmy znaleźć odpowiednie rozwiązania kotwiące, ale również wspólnie przeprowadziliśmy liczne testy na placu budowy i zawsze byliśmy w kontakcie z klientem.” Zapewniono również profesjonalne szkolenie na miejscu budowy. „Nie tylko rozprowadzaliśmy dokumentację techniczną, ale także przechodziliśmy przez nią punkt po punkcie z pracownikami budowlanymi. Nasi inżynierowie wyjaśnili instalację i odpowiedzieli na wszystkie pytania ”- mówi Zhang. Po szkoleniu pracownicy mogli natychmiast przystąpić do montażu. „Prawidłowe użytkowanie produktów i bezpieczeństwo techniczne można zagwarantować tylko dzięki szkoleniom i pomocy technicznej na miejscu” – wyjaśnia Zhang.
„Wszystkie firmy i wykonawcy zaangażowani w budowę mostu Hongkong-Zhuhai-Makau należą do najlepszych w swojej branży. Jestem pewien, że wynikną z tego dalsze projekty” – powiedział Zhang. Gdy w 2018 roku Zhang po raz pierwszy przekraczał najdłuższy most morski na świecie, był pełen dumy, że on i fischer wnieśli swój wkład w ten niezwykły projekt.