Ułatwienia i kłopoty z rejestrem pozwoleń na budowę i zgłoszeń
Czym jest rejestr pozwoleń na budowę i zgłoszeń? Jakie ułatwienia związane z procedurą budowlaną wprowadziło jego uruchomienie? Gdzie dla inwestorów i gmin pojawiają się kłopoty?
– W związku z nowelizacją prawa budowlanego 1 stycznia 2016 r. uruchomiony został ogólnodostępny internetowy centralny Rejestr Wniosków, Decyzji i Zgłoszeń w sprawach budowlanych, w skrócie RWDZ. Jest to nowa wersja systemu Elektronicznego Rejestru Wniosków i Decyzji o pozwoleniu na budowę (system RWD), zaprojektowanego przez GUNB, który funkcjonował od kilku lat w całej administracji architektoniczno-budowlanej. Jego zadaniem było przede wszystkim usprawnienie pracy organów administracyjnych oraz ułatwienie nadzorowania przez organ wyższego stopnia przebiegu postępowań w sprawie uzyskania konkretnych decyzji budowlanych. Innymi słowy RWD miał nie dopuszczać do bezzasadnego przedłużania postępowań przez opieszałych urzędników – informuje Robert Tomaszewski z portalu www.grunttozysk.pl.
Zakres danych zamieszczanych w ramach RWDZ został poszerzony m.in. o informacje dotyczące zgłoszeń budowy obiektów, które nie wymagają uzyskania pozwolenia na budowę, w tym wolno stojących budynków jednorodzinnych, których obszar oddziaływania mieści się na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane. W rejestrze śledzić można także przebieg postępowania administracyjnego – przykładowo sprawdzić, jakich dodatkowych dokumentów zażądał organ przy składaniu wniosku o pozwolenie czy wniosku zgłoszeniowego.
Dane pochodzące z rejestru RWDZ można powszechnie uzyskać za pomocą zamieszczonej na stronie BIP GUNB wyszukiwarki publicznej, a dostęp do nich jest bezpłatny. Upubliczniane będą tylko te informacje, które dotyczą wniosków o pozwolenie na budowę i zgłoszeń budowy składanych do organów administracji architektoniczno-budowlanej po 1 stycznia 2016 r. oraz decyzji o pozwoleniu na budowę wydanych po tej dacie. Wśród kategorii, jakie należy uzupełnić, by uzyskać informację, znajdują się m.in. informacje o dokumencie (m.in. numer ewidencyjny wniosku, data złożenia), informacje adresowe o obiekcie, informacje o działce (numer ewidencyjny, arkusz mapy ewidencyjnej itp.), zamierzenie budowlane (kategoria obiektu, rodzaj zamierzenia budowlanego).
Nowy Rejestr, podobnie jak jego poprzednik, ma na celu usprawnienie funkcjonowania urzędów. Ma też przyczynić się do szybszego załatwiania formalności administracyjnych. RWD nie był powszechnie dostępny, co oznacza, że przykładowo niezadowolony sąsiad nie mógł za jego pośrednictwem prześledzić historii załatwiania formalności interesującej go inwestycji. Takie dane mogły zostać do czasu uruchomienia RWDZ uzyskane tylko na podstawie obowiązujących przepisów o dostępie do informacji publicznej.
Problematyczna dla gmin z kolei okazała się inna kwestia. Od momentu złożenia wniosku starosta albo prezydent miasta ma na wprowadzenie wszystkich danych do rejestru tylko 24 godziny. Jak pokazała praktyka to za mało czasu na rzetelną kontrolę poprawności przedłożonego wniosku. Co więcej, działający w pośpiechu urzędnicy popełniają sporo błędów, których później nie mogą poprawić. Błędne informacje zamieszczone w rejestrze mogą stanowić w konsekwencji podstawę do podważenia (przez właścicieli sąsiednich nieruchomości) otrzymanego na ich podstawie pozwolenia na budowę.
Saveinvest Sp. z o. o.
www.grunttozysk.pl