Szybkie i skuteczne usuwanie niepożądanej wody na placu budowy
Pojawienie się wody, zwłaszcza tej niepożądanej i w nadmiarze na placu budowy czy podczas prac budowlano-remontowych dróg, mostów, sieci kanalizacyjnych i wszelkiego rodzaju budynków stanowi poważne zagrożenie dla jakości i harmonogramu inwestycji. Przyczyn podtopień czy zalania terenu budowy może być wiele i często jest to skutek wystąpienia kilku z nich jednocześnie – intensywne opady, zaniedbany system melioracji na danym terenie, pęknięcie rury, podniesienie się poziomu wód gruntowych czy powódź i podtopienia.
– Prawdopodobnie każda osoba pracująca na budowie czy systematycznie wykonująca prace budowlano-remontowe zetknęła się z problemem zalania części lub całego placu budowy czy zaplecza. Nawet z pozoru niewinna niedrożność okolicznych rowów może spowodować taki problem, a duże ilości wody mogą zniszczyć elementy robót i opóźnić całą inwestycję. Dlatego, w szeroko rozumianym budownictwie, stosuje się pompy, które zapewnią błyskawiczne pozbycie się nieoczekiwanej wody. W tej branży, jak w ratownictwie, profesjonaliści potrzebują bardzo solidnych pomp, których konstrukcja i zastosowane rozwiązania przeznaczone są do pracy w trudnych warunkach oraz do intensywnej eksploatacji – wyjaśnia Piotr Gołędowski, Manager Produktu Motopompy z firmy Aries Power Equipment, Generalnego Dystrybutora Maszyn i Urządzeń Honda w Polsce.
Istotne parametry wyboru motopompy:
– warunki pracy pompy – wielkość powierzchni, na której pompa będzie stosowana, domniemany stopień zanieczyszczenia wody,
– wydajność – decyduje o ilości pompowanej wody i wpływa na czas wykonania czynności,
– maksymalna wysokość podnoszenia i ssania – wpływają na generowane ciśnienie i wydajność pompy,
– moc i jakość silnika – to czynnik decydujący o jakości pracy pompy, jej wydajności i niezawodności,
– kosz ssawny – jest to istotny element wyposażenia pompy, ponieważ zatrzymuje zanieczyszczenia znajdujące się w pobieranej wodzie, które mogłyby być szkodliwe dla urządzenia.
– Doświadczeni praktycy w branży budowlanej cenią sobie jeszcze dodatkowe elementy, które ułatwiają im pracę i zapewniają sprawne wypompowanie wody. Jakość urządzenia czyli jakość silnika i wszystkich podzespołów, które przede wszystkim mogą świadczyć o niezawodności i bezawaryjności. Bo w sytuacji krytycznej, gdy plac budowy zalewa woda, potrzebna jest pompa, której silnik błyskawicznie odpali, i która nie zawiedzie w akcji – dodaje Piotr Gołędowski. – Liczą się również zużycie paliwa i inne koszty eksploatacyjne. Dlatego poszukiwane są pompy z paliwo-oszczędnymi silnikami i urządzenia bezawaryjne, które potrzebują jedynie rutynowych przeglądów technicznych. Warto też zauważyć, że gwarancja producenta jest świadectwem jakości: im dłuższy jest ten okres, tym wyższa jakość. Od wielu lat współpracujemy z firmami budowlanymi różnego formatu a także ze służbami ratowniczymi. Dokładnie znamy ich potrzeby, dlatego w naszej ofercie proponujemy te pompy Honda, np. z serii WT, oraz z silnikami Honda jak pompy SMD, SST czy SWT, które najlepiej sprawdzają się w praktyce, są przeznaczone do wieloletniej, intensywnej eksploatacji w trudnych warunkach, spełniają bardzo precyzyjne potrzeby użytkowników i są wygodne w bieżącej obsłudze.
Pompy szlamowe Honda z serii WT
W osuszaniu terenu budowy z nadmiaru niepożądanej wody, przy wykopach pod budowę czy podczas realizacji prac budowlano-remontowych sieci wodociągowych, sprawdzają się pompy Honda WT wyposażone w niezawodne silniki Honda, żeliwne wirniki o dużej gęstości, solidne kosze ssawne oraz system alarmu olejowego, który odcina zapłon, gdy poziom oleju spadnie poniżej bezpiecznej granicy.
Honda WT 20X
Silnik GX160 o mocy 4,8 kM (3 600 obr./min)
Wydajność do 42 000 l/h (700l/min.)
Maksymalna wysokość podawania 26 m
Maksymalna wysokość ssania 8 m
Średnica kroćcy przyłączeniowych (ssawnych i tłocznych) 2 cale
Czas pracy na zbiorniku paliwa – prawie 3h
Średnica dopuszczalnych zanieczyszczeń 20 mm
Wymiary 62 x 46 x 46,5 cm
Waga 47 kg
Honda WT 30X
Silnik GX270 o mocy 8,4 kM (3 600 obr./min)
Wydajność do 72 000 l/h (1 200l/min.)
Maksymalna wysokość podawania 25 m
Maksymalna wysokość ssania 8 m
Średnica kroćcy przyłączeniowych (ssawnych i tłocznych) 3 cale
Czas pracy na zbiorniku paliwa – ponad 2h
Średnica dopuszczalnych zanieczyszczeń 30 mm
Wymiary 66 x 49,5 x 51,5 cm
Waga 61 kg
Honda WT 40X
Silnik GX390 o mocy 11,7 kM (3 600 obr./min)
Wydajność do 96 000 l/h (1 600l/min.)
Maksymalna wysokość podawania 25 m
Maksymalna wysokość ssania 8 m
Średnica kroćcy przyłączeniowych (ssawnych i tłocznych) 4 cale
Czas pracy na zbiorniku paliwa – 2h
Średnica dopuszczalnych zanieczyszczeń 30 mm
Wymiary 73,5 x 53,5 x 56,5 cm
Waga 78 kg
Motopompy SMD z silnikami Honda
Pompy szlamowe SMD50HXW i SMD80HX to profesjonalne urządzenia pracujące na nowoczesnych i paliwo-oszczędnych silnikach Honda GX 120 o mocy 3,5 kM w przypadku SMD50 i GX 160 o mocy 4,8 kM – SMD80. Są niezawodne w akcjach osuszania terenu i pompują wodę wraz ze wszelkimi zanieczyszczeniami do maksymalnej średnicy 30 mm. Bardzo sprawnie usuwają silnie zapiaszczoną wodę z wykopów i gęsty szlam. Ich wspólną zaletą jest możliwość pracy „na sucho” – brak konieczności zalania pompy wodą przed użyciem i monitorowania poziomu wody podczas działania urządzenia usprawnia czas pracy.
SMD50HXW
Silnik Honda GX120 o mocy 3,5 kM (3 600 obr./min)
Wydajność do 7 200 l/h (120l/min.)
Maksymalna wysokość podawania 15 m
Maksymalna wysokość ssania 8 m
Średnica kroćcy przyłączeniowych (ssawnych i tłocznych) 2 cale
Czas pracy na zbiorniku paliwa – 2h
Średnica dopuszczalnych zanieczyszczeń 25 mm
Wymiary 61,4 x 37 x 51 cm
Waga 37,5 kg
SMD80HX
Silnik Honda GX160 o mocy 4,8 kM (3 600 obr./min)
Wydajność do 14 400 l/h (240l/min.)
Maksymalna wysokość podawania 15 m
Maksymalna wysokość ssania 8 m
Średnica kroćcy przyłączeniowych (ssawnych i tłocznych) 3 cale
Czas pracy na zbiorniku paliwa – 2h
Średnica dopuszczalnych zanieczyszczeń 30 mm
Wymiary 66 x 42 x 54 cm
Waga 45 kg
Prawidłowe użytkowanie wydłuża okres eksploatacji pompy
Motopompa jest urządzeniem, które z założenia musi pracować w różnych okolicznościach, najczęściej w trudnych warunkach. Warto zatem poznać kilka podstawowych zasad pracy z motopompą i jej konserwacją, by urządzenie służyło bezpiecznie i efektywnie przez kilka lat.
1. Bezwzględnie należy przeczytać instrukcję obsługi danego modelu pompy, by poznać specyfikę urządzenia.
2. Ustawienie – pompa gotowa do uruchomienia powinna stać na twardym i płaskim podłożu. Jej przechylenie lub przewrócenie może spowodować wyciek paliwa, oleju, a brak oleju w konsekwencji doprowadzi do zatarcie silnika.
3. Zalanie wodą korpusu pompy – przed uruchomieniem należy zalać korpus pompy wodą, by zapobiec przegrzewaniu się uszczelnienia pompy podczas zasysania. Zasada nie dotyczy pomp, które mogą pracować „na sucho” np. SMD50, czy SMD80.
4. Dobór oraz podłączenie węża ssawnego i tłocznego – do pompowania wody można używać ogólnie dostępnych węży. Wąż ssawny powinien być usztywniony, a wysokość do lustra wody nie może przekraczać 8 metrów – w przeciwnym wypadku pompa nie będzie podawać wody. Przed uruchomieniem pompy powinno się też sprawdzić prawidłowe podłączenie węży. Warto również zwrócić uwagę na to, by nie zamykać gwałtownie wypływu węża tłocznego, np. najeżdżając na niego samochodem, ponieważ może to spowodować pęknięcie korpusu pompy.
5. Opaski zaciskowe na wężach – przed uruchomieniem pompy trzeba sprawdzić mocowanie węża, ponieważ zbyt luźne mocowanie obniży wydajność pompy. Natomiast nieprawidłowo zabezpieczony wąż na króćcu wylotowym (luźno umocowana opaska) może spowodować zrzucenie węża z kroćca pod wpływem wysokiego ciśnienia.
6. Warto także sprawdzić poziom oleju, czystość filtrów powietrza i paliwa.
7. Po zakończonej pracy z pompą warto odkręcić korek spustowy i wylać pozostałą w korpusie wodę. Jeżeli w pompowanej wodzie było dużo kamieni, trzeba zdemontować pokrywę korpusu i usunąć znajdujące się tam zanieczyszczenia.
– Prawidłowa obsługa i eksploatacja, zgodna z zapisami instrukcji obsługi danego modelu, wpływa na czas żywotności pompy i jej wydajność. Dodatkowo, systematyczne kontrole stanu zużywających się materiałów eksploatacyjnych zapewniają bezawaryjność pompy. Ponieważ pompy to urządzenia przeznaczone do pracy w trudnych warunkach, muszą być regularnie konserwowane, by były gotowe do pracy w każdej chwili i z całą mocą. W przypadku konieczności wymiany materiałów eksploatacyjnych lub innych części, warto zapytać w autoryzowanym serwisie o oryginalne części – produkowane przez tego samego producenta są precyzyjnie dostosowane do danego modelu pompy. Wówczas pompa będzie zawsze działać z pełną wydajnością – wyjaśnia Wojciech Zawada, Menadżer Działu części zamiennych i akcesoriów w Aries Power Equipment – Generalnego Dystrybutora Maszyn i Urządzeń Honda w Polsce.
www.mojahonda.pl