Nowoczesna automatyka wjazdowa: napęd hybrydowy pod lupą
Napędy automatyczne coraz częściej goszczą na podjazdach wokół polskich domów. Technologii powierzyć można kontrolę nie tylko bramy wjazdowej, ale i garażu czy okiennic, same urządzenia zaś kosztują dziś mniej, niż jeszcze kilka-kilkanaście lat temu. Jednym z najciekawszych rozwiązań, jakie rynek automatyki wjazdowej oferuje obecnie właścicielom domów jednorodzinnych, są tzw. napędy hybrydowe. Jak one działają? Jakie korzyści oferują?
Część elektryczna – podręczna funkcjonalność
Z podręcznikowej definicji układ hybrydowy to połączenie dwóch rodzajów napędu. W przypadku automatyki wjazdowej prawdziwie podręczna – dość dosłownie – jest zaś wygoda, jaką niosą tego typu urządzenia. Często składają się one z dwóch głównych typów napędów – układu hydraulicznego sprzężonego z silnikiem elektrycznym. Centrale sterujące silnikami o prądzie stałym 24V są uniwersalne – nic nie stoi na przeszkodzie, by wyposażyć je w dodatkowe funkcje, takie jak np. kontrola zraszaczy ogrodowych, furtki, drzwi do garazu czy światła na podjeździe. Wszystko, co trzeba zrobić, to zainstalować stosowny moduł w centrali i dobrać pilota o odpowiedniej ilości dostępnych kanałów. W przypadku awarii prądu, system zasilić można samochodowym akumulatorem lub otworzyć bramę przy pomocy ręcznego zwolnienia mechanizmu. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, siłowniki zasilane napięciem 24V praktycznie zawsze wyposaża się w układy przeciwzgnieceniowe. – Napęd hybrydowy S450H przykładowo wyposażony jest w zintegrowany encoder – niewielkie urządzenie, które odwraca ruch zamykanej bramy w przypadku wyczucia oporów. Napędy zasilane jedynie napięciem stałym 24V muszą być starannie dobrane, ponieważ nawet małe opory, np. w postaci zbyt ciężkiej bramy, mogą aktywować zabezpieczenia. W przypadku napędów hybrydowych wyposażonych dodatkowo w układ hydrauliczny problem ten znika – tłumaczy Sławomir Baran, ekspert włoskiej firmy FAAC.
Część hydrauliczna – praktyczna niezawodność
Ponieważ układ hydrauliczny umożliwia pracę ciągłą, z powodzeniem może być stosowany do bram eksploatowanych na wręcz przemysłową skalę. Siłowniki tego typu osiągają nawet czterokrotnie większą trwałość od silników elektromechanicznych. Czułe zawory zwrotne dodatowo zwiększają bezpieczeństwo użytkowników i pojazdów przed kolizją ze skrzydłami. Siłowniki hydrauliczne charakteryzuje ponadto wysoka prędkość wysuwu tłoka, dzięki czemu brama otwiera się szybko i bez przestojów. – Czas otwierania i zamykania skrzydeł w przypadku napędu S450H wynosi 2,5 cm na sekundę. Precyzja wykonania i wysokiej jakości podzespoły gwarantują cichą i bezproblemową pracę, bez względu na panujące warunki atmosferyczne. Taki napęd hybrydowy potrafi działać zarówno w dwudziestostopniowym mrozie, jak i w temperaturze 50°C – dodaje Sławomir Baran.
Napędy hybrydowe to rozwiązanie, które łączy zalety dwóch technologii. Uniwersalność oraz wysoka funkcjonalność tego typu urządzeń pozwala na stosowanie ich zarówno w przypadku prywatnych podjazdów, jak i bram półprzemysłowych. Napęd hybrydowy doskonale sprawdzi się więc wszędzie tam, gdzie wysoka kultura pracy ma iść w parze z niezawodnym działaniem.