Muzyczny krzyk radości
Na całym świecie oryginalne, wybitne i nietuzinkowe budynki mieszczą siedziby muzeów, galerii czy szkół wyższych. Także w Polsce ten trend staje się coraz bardziej popularny. Nowoczesne, ekspresyjne bryły potrafią w niezwykły sposób wpisać się w otoczenie nadając mu niepowtarzalny charakter.
Wśród niesztampowych projektów architektonicznych, na szczególną uwagę zasługuje koncepcja budynku Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie przygotowana przez architektów z pracowni 81.WAW.PL – Annę Paszkowską i Rafała Grudziąża. Projekt zakłada powstanie zwartej bryły wpisującej się w kontekst zabudowy pierzei ulicy Dobrej, która stanowi zachodnią elewację gmachu. – Naszym celem było stworzenie koncepcji współzależności dwóch brył – podkreśla Rafał Grudziąż. – Pierwsza z nich to przestronna sala operowa z 324 miejscami siedzącymi. Drugą natomiast tworzy otaczająca salę przestrzeń dla studentów: sale wykładowe oraz sale ćwiczeniowe – dodaje.
Na frontowej części bryły zaplanowano głębokie, ekspresyjne wcięcie z przeszkloną fasadą, aby podkreślić główne wejście do budynku. – To z niego właśnie „wylewa” się, wręcz krzyczy muzyka. Wcięcie zaakcentowano głębokimi liniami nawiązującymi do pięciolinii. Ta część elewacji została zaprojektowana z blachy tytanowo-cynkowej, zaś resztę, w formie modularnych kwadratów zaprojektowano z jasnego piaskowca. Materiał ten idealnie wpisuje się w klimat sąsiedniej zabudowy. Na poszczególnych kwadratach projektanci zaplanowali szkiełka, za którymi ukryto okna. Dzięki temu wnętrza poszczególnych sal będą odpowiednio doświetlone. Dodatkową projektu atrakcją jest system oświetlenia nocnego, który sprawia, że szkiełka zaczynają świecić tworząc zapis nutowy na elewacji budynku – opisuje Anna Paszkowska.
Wewnątrz gmachu zaplanowano salę operową z miejscami siedzącymi i sceną oraz przestronny hol. Wszystkie poziomy sali zaprojektowano tak, aby obsługiwane były poprzez pomosty z reprezentacyjnymi schodami oraz windami z holu głównego. Centralnym punktem holu jest spektakularna, trójkątna szczelina ze szkła, która stanowi główne wejście do budynku, zlokalizowane w północno-zachodnim narożniku działki.
Od strony północnej budynku zaplanowano taras letni dla znajdującej się w holu kawiarni uniwersyteckiej. Południową część tworzy natomiast rampa zjazdowa prowadząca na parking podziemny oraz do części technicznej.
Architekci z pracowni 81.WAW.PL zadbali również o to, aby budynek jak najlepiej spełniał swoją funkcję, jako miejsca otwartego na muzykę. – Przygotowany projekt zakłada specjalne wykończenia sali operowej, takie jak dodatkowe konstrukcje sufitów akustycznych z drewna klejonego – tłumaczy Anna Paszkowska. – Także ze względów akustycznych, dach zaprojektowano z ciężkich płyt żelbetonowych – dodaje.
Koncepcję nowego budynku akademii muzycznej przygotowaną przez warszawską pracownię 81.WAW.PL docenili także organizatorzy wystawy „Plany na przyszłość”. Praca znalazła się wśród najciekawszych koncepcji architektonicznych zaprezentowanych podczas 17. edycji wystawy „Plany na przyszłość – architektura Warszawy w projektach”, którą można oglądać do 14.06 w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego na Powiślu.